Vijf belangrijke learnings uit neuromarketing

Waarom ik hier zo boos naar mijn telefoon kijk? Ik was niet boos, maar dit is mijn geconcentreerde blik. Geloof me, ik was juist gebiologeerd foto’s en aantekeningen aan het maken tijdens een presentatie van neuromarketing-onderzoekers ST&T Research.  Deze partij analyseert hersenactiviteit tijdens het zien van commercials. Op deze manier (pre)testen zij de effectiviteit van reclames. In dit blog deel ik een aantal leerzame learnings.

 

Meten = weten hoe een glimlach tot stand komt

Bij RIDE maken we alleen werk waar consumenten een glimlach van krijgen, maar hoe weten we dat ons dat lukt? Door onder andere veel te leren uit neuromarketing merken we dat ons werk steeds beter ervaren wordt en steeds beter converteert. Begin dit jaar ontwikkelden we samen met Neurensics de landelijke themacampagne voor VvAA en onlangs leerden we van ST&T Research hun tien best practises. Hieronder vind je er vijf. Er moet tenslotte wat aan de verbeelding overgelaten worden.

 

  1. Lachende gezichten werkt

In tijden van de Prodent-smile wisten de Mad Men het al: glimlachende gezichten lokken likability uit voor het product of de dienst bij de ontvanger. Oftewel: een glimlach resulteert in een glimlach. Mooi toch?

 

  1. Vermijd onnodige negativiteit

Als je het zo leest klinkt het logisch, maar ik weet hoe verleidelijk het is voor een reclamemaker om in een commercial ruime aandacht te geven aan een consumentenprobleem om vervolgens de oplossing te bieden. Het mag, maar blijf hier niet te lang in hangen. De verhouding positief-negatief moet ruimschoots positief zijn.

 

  1. Humor werkt

Uit veel onderzoeken van ST&T Research en Neurensics blijkt dat humor zorgt voor effectieve commercials. Maar zoals je weet is humor niet voor iedereen hetzelfde. Er bestaat een dunne lijn tussen wat wel en niet werkt. Dus het helpt als jij of je team een goed gevoel voor humor hebt. In mijn geval heb ik hier goede mensen voor in huis. 🙂 (denk aan mijn serieuze gezicht).

 

  1. Kies bij twijfel voor een vrouw

Voor ons is deze insight heel waardevol, want hoe vaak komt het niet voor dat we uit een vrouwelijke of mannelijke hoofdrolspeler moeten kiezen? Uit onderzoek blijkt dat het onderbewuste van mannen én vrouwen meer aannemen van een vrouw in de hoofdrol.

 

  1. Afstand nemen is slecht voor engagement

Natuurlijk kan een zwaaiend, weglopend personage of een zoom-uit in je commercial logisch zijn voor je verhaal, maar uit de vele hersenscans van ST&T Research blijkt dat het slecht is voor de effectiviteit van je reclame. Dit komt waarschijnlijk omdat het voelt alsof iemand afstand van je neemt, en dat is bijna altijd negatief. Kies dus eerder voor een zoom-in of een naderend iemand.

 

Hopelijk heb je er wat van opgestoken. Geheel tegen tip nummer 5 in ga ik afscheid van je nemen. Ben je benieuwd wat onze insights voor jouw merk of klanten kan betekenen? Kom dan zeker een keertje langs! Dan zorgen wij voor koffie en vertellen we graag over onze ervaringen met neuromarketing.

Pim de Graaff
pim@ride.amsterdam