Asking for a friend; wat is TikTok?

TikTok groeit als kool. Wereldwijd veroverde het social media platform razendsnel de harten van generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010). Een platform waar authenticiteit en amateurisme nog gedoogd, of liever gezegd, warm verwelkomd wordt. Maar wat is TikTok?
TikTok is een van de meest gebruikte apps ter wereld. Met TikTok kan je korte video’s opnemen, ze gemakkelijke bewerken en delen met de wereld. In deze video’s voeren jongeren challenges uit of doen ze dansjes, experimenten maar ook korte sketches. Inmiddels zijn er meer dan een miljard gebruikers en wordt er per dag zo’n 75 miljoen video’s gemaakt. In The Tonight Show introduceerde Jimmy Fallon de #TumbleweedChallenge. In een korte tijd werden er 8.000 video’s gemaakt en zo’n 9 miljoen keer bekeken.

Wat maakt TikTok zo populair?

Wanneer je het programma opent zie je een feed vol verticale video’s. Deze feed is samengesteld door een algoritme afgestemd op jouw gedrag en likes in het verleden. Kom je voor het eerst op TikTok of heb je geen account dan zie je voornamelijk populaire video’s.

Op TikTok is iedereen een maker. De meeste gebruikers zijn geboren met een smartphone in hun handen en gebruiken deze gretig. Dankzij social media kun je alles binnen een paar klikken delen met de wereld en TikTok is hierin uiterst gebruikersvriendelijk. Het uploaden en bewerken van een video gaat heel gemakkelijk. Je kan kiezen uit een uitgebreide database met allerlei filters, effecten en verschillende soorten muziek. Om je video af te maken kan je gemakkelijk transities en split schermen toevoegen. Daarnaast is TikTok een omgeving die voelt als een besloten feest met alleen maar mensen waarbij je je op je gemak voelt. Je kan gek doen, dansen, zingen of korte stukjes opvoeren zonder op je hoede te zijn.

TikTok & marketing

Het is een niche kanaal met een specifieke doelgroep waardoor je doelgericht een campagne kan uitrollen. TikTok draait op virals. Als jouw merk in staat is om viral content te creëren met de juiste hashtag dan pikt de doelgroep dit op. Challenges zijn razend populair. Het geeft gebruikers een kans om creativiteit toe te passen binnen de kaders van een challenge. Anno 2019 wordt er alles aan gedaan om advertenties transparant te houden. Een TikTok campagne kan starten met een gesponsorde video gemaakt door een TikTok influencer. Dit wordt opgepikt door andere gebruikers en nagemaakt waardoor de video viraal gaat. Andere gebruikers hebben niet door dat ze eigenlijk mee werken aan een campagne. Het is een vorm van verkapte marketing.

Een voorbeeld van zo’n TikTok campagne is de #InMyDenim challenge van Guess. Gebruikers worden uitgedaagd om een transformatie video te maken waarin je je outfit van onverzorgd naar fancy transformeert. Vier grote TikTokkers trapten de challenge af, gehuld in kleding van Guess.

Als muzikant kan je TikTok inzetten om je nieuwe release te promoten. Met een beetje geluk en een slimme hashtag wordt jouw track gebruikt in duizenden of zelfs miljoenen virale video’s. Zoals het succes van de recordhit “Old Town Road” van Lil Nas X. Een duidelijk voorbeeld waar TikTok een liedje in een meme veranderde en vervolgens in een knallende hit.
In meer dan 40 landen lanceerde TikTok de #CNSchallenge. CNS staat voor ‘Chicken Noodle Soup’; een nieuw nummer van BTS-lid J-Hope. Gebruikers worden aangemoedigd om een video te maken waarin ze dansen op dit nummer. J-Hope startte de challenge met een eigen video. Binnen drie uur stond de teller op 2,3 miljoen views en meer dan 4,4k video’s.

Nadelen?

Volgens de TikTok richtlijnen is pesten, intimidatie en het plaatsen van seksueel expliciete inhoud niet toegestaan. Wat ik wel voorbij zie komen zijn video’s waarin tienermeisjes behoorlijk (en waarschijnlijk onbewust) suggestief dansen. Uiteindelijk is een app vol video’s met jonge kinderen een soort goudmijn voor pedofielen. Twee verontrustende aspecten.

Gelukkig maakt TikTok wel gebruik van moderatoren en hebben ze een slim algoritme waardoor seksueel getinte berichten verborgen worden op TikTok. TikTok heeft veiligheid en positiviteit hoog in het vaandel en dat zie je terug. Ze doen hun uiterste best om trollen en pestkoppen te weren. En mede daarom is TikTok vooralsnog een platform dat oprecht leuk is om te gebruiken en veel positiviteit uitstraalt.

Daarom afsluitend twee persoonlijke TikTok toppers, enjoy!

Joan Wessel
joan@ride.amsterdam

Social Media Manager bij RIDE