RIDE’S SOCIAL UPDATE

Blijf op de hoogte en keep your social game on point met RIDE’S social update.

Instagram Music

Lang verwacht en nu eindelijk gekomen; Instagram Music. Het leek even of Nederland forever in de prehistorie bleef hangen. Deze functie werd voor het eerst getest in juni 2018 in verschillende landen. Waarschijnlijk gebruikten de meeste buitenlandse vrienden deze functie al terwijl wij in Nederland bleven steken op de melding: ‘Instagram-muziek is niet beschikbaar in jouw regio.’ Dat is nu verleden tijd. Je gebruikt Instagram Music in Instagram stories middels een zogenoemde muziek sticker. Hiermee krijg je toegang tot een catalogus vol muzieksmaken.

TikTok experimenteert met advertenties

TikTok is wereldwijd groot aan het worden en heeft generatie Z in zijn greep. Dat smaakt naar meer, dacht TikTok. Langzaam experimenteert TikTok met advertenties.

Een slimme zet. Generatie Z wordt ouder en heeft steeds meer te besteden. Daarnaast zie je steeds meer TikTokkende millennials. Waar ik toch stiekem om moet gniffelen. In Nederland is het nog niet zo ver. Toch biedt TikTok veel kansen voor bedrijven om merkbekendheid en betrokkenheid te vergroten, voornamelijk onder de jongere doelgroep.

Instagram verbergt likes

In verschillende landen test Instagram het verbergen van likes onder een foto. Met als doel de sociale druk weg te halen. Hierdoor ligt de focus op wat je deelt en niet op hoeveel likes je posts krijgen. Toevallig zit onze Instagram pagina @Eenglimlachperdag in deze testgroep. Wij kunnen zelf wel zien hoeveel likes onze foto’s krijgen, maar iedereen die ons volgt niet. Met dit account zien we ook geen likes meer bij foto’s van profielen die we volgen.

Nieuwssectie op Facebook

Facebook is druk bezig met het verbeteren van zijn imago en vecht al enige tijd tegen fake news. Nu is het platform van plan een nieuwe functie, onder de naam news tab, te lanceren. De invulling hiervan wordt gecureerd door journalisten. Op dit moment is Facebook hard op zoek naar de juiste mix van journalisten. Verdere invulling hoopt Facebook te verkrijgen via grote nieuwskanalen. In Amerika heeft Facebook hiervoor al miljoenen dollars geboden. Voornamelijk om eerlijk gebruik te maken van hun headlines en previews. Iets wat in het verleden niet gebeurde.

DIY Instagram lens filter

Een lange tijd was het Spark AR-platform van Facebook alleen toegankelijk voor een klein clubje mensen. Sinds kort kan iedereen zijn eigen Spark AR-effecten creëren en publiceren op Instagram. Deze zijn terug te vinden in de effectengallerij. Instagram volgt hiermee Snapchat op die sinds begin 2018 deze optie aanbiedt. Dit leidde in het eerste jaar tot 250.000 zelfgemaakte gezichtsveranderende effecten die gebruikers konden ontdekken binnen de app. De populariteit van AR-lenzen is enorm. Eerder dit jaar gingen de lenzen Baby, Gender Swap en de omstreden aging lens van Faceapp, viraal.

 

Joan Wessel
joan@ride.amsterdam

Social Media Manager bij RIDE