Geen reclame (stiekem toch reclame)

Over de afgelopen jaren is er aardig wat veranderd in het reclamelandschap. Van de dood van print, tot het ontstaan van termen als mobile first, storytelling en programmatic advertising. Maar zeker ook de manier waarop we naar reclame kijken. Menig consument heeft een sterke aversie ontwikkeld tegen het woord ‘reclame’, met het gevolg; we zijn genoodzaakt om reclame te maken zonder het ook zo te noemen.

Merken kiezen hierdoor steeds vaker voor het oplossen van sociaal maatschappelijke problemen om zo merksympathie op te wekken. Dit vraagt om een andere manier van denken. Hieronder een aantal van mijn favoriete ‘Geen reclame (toch stiekem reclame) campagnes’.

Lego – Braille Bricks

Een ijzersterke campagne waarin een minimale modificatie aan het iconische Lego-blokje ervoor zorgt dat slechtziende kinderen kunnen leren lezen. Echt jaloersmakend. Wat dit briljant maakt, is het gebruik van een bestaande producteigenschap en dit op een volledig logische manier om kunnen toveren tot communicatietool. Hierin is het product niet alleen de Hero, maar ook meteen de oplossing.

Als je ‘m nog niet hebt gezien bekijk hem dan snel hieronder…

International Womens Day – Fearless Girl

Inmiddels alweer een tijdje oud. Maar absoluut eentje die in dit rijtje thuishoort. Een campagne die je bijna niet gemist kan hebben… het (bronzen) kleine meisje, dat op International Womens Day, voor een gigantische bronzen stier op Wall Street werd gezet.

Het beeldhouwwerk stond symbool voor de kracht van vrouwelijk leiderschap in grote corporaties. Een nobel doel. Het beeld werd gecreëerd door Kristen Visbal en in samenwerking met reclamebureau McCann New York, als PR-stunt geplaatst.

Er is geen banner, printadvertentie of commercial voor gemaakt, toch was het binnen enkele uren wereldnieuws. Kippenvel!

Lacoste – Save Our Species

Dit is misschien wel mijn favoriet. Een vrij recente case waarin Lacoste zijn eigen merk gebruikt als medium en een wereldwijd probleem bij een groot publiek aankaart: uitstervende diersoorten. Door dieren die de aandacht echt nodig hebben, het plekje van de iconische krokodil te geven slaan ze voor mij de spijker op de kop!

Kortom, de tijd van mooie alleen verhalen ophangen is voorbij. We moeten mensen verhalen laten ervaren. Impact en PR is enorm bepalend voor het succes van je campagne en komen voort uit hetgeen wat je mensen laat voelen, zien en proeven. Stuk voor stuk zijn dit campagnes die hierin het voortouw nemen.

Djajant Hanenberg
djajant@ride.amsterdam