10 regels voor maximale engagement

Binnen de muren van creative agency RIDE maken we al meer dan zes jaar social content en campagnes. Nu voor onder andere PostNL, Nivea en HONOR. In ons reclamevak — de kunst van het verleiden — hebben wij als missie om niet alleen te vertrouwen op het onderbuikgevoel.

Uit neurowetenschappen leren we bijvoorbeeld dat het onbewuste menselijke brein lui is. Terwijl juist dit deel van het brein ruimschoots ons bedrag bepaalt! Om het onbewuste brein te verleiden weten we dat we de aandacht moeten trekken met positieve impulsen. Deze houden we vast door de makkelijkste weg te bieden. Tot slot weten we dat het onbewuste brein alleen maar wordt geactiveerd als hij daadwerkelijk wordt opgeroepen tot actie.

Onze ervaring met neuromarketing en social mediadata heeft geleid tot tien gouden regels die maximale engagement teweegbrengen. Ook voor jouw content en campagnes!

1. Werk vanuit een inzicht:

Om iets van iemand aan te nemen of zelfs te kopen, moet je die persoon of instantie serieus nemen. Hiermee zeggen we niet dat jouw content serieus moet zijn, maar wel dat de boodschap op een herkenbaar en het liefst feitelijk inzicht gestoeld moet zijn. Alleen wanneer de consument zich in een bepaald probleem of situatie herkent, dan heb je zijn/haar onverdeelde aandacht.

2. Kies voor een S.M.I.L.E:

Uit tal neuro-onderzoeken blijkt dat humor zorgt voor effectieve commercials. Maar ook een glimlach die voortkomt uit een andere emotie zorgt een goede engagement. Welke S.M.I.L.E. kies jij? Surprising, Meaningful, Inspirational, Laughter (humor dus) of Emotional?

3. Maak een sterke eerste impressie:

Op social bepaalt een consument binnen 0,7 seconden of hij/zij jouw content de moeite waard vindt. Tijdens een reclameblok op televisie is meer dan de helft van de mensen bezig met iets anders. Jouw eerste indruk is dus van het grootste belang.

4. Vermijd onnodige negativiteit:

Het is verleidelijk om in een commercial ruime aandacht te geven aan een consumentenprobleem om vervolgens de oplossing te bieden. Het mag, maar blijf hier niet te lang in hangen. De verhouding positief-negatief moet ruimschoots positief zijn.

5. Laat altijd het geluksmoment zien:

Hoe voor de hand liggend het soms ook kan voelen, het luie onbewuste brein wil graag het gevolg van de bewezen oplossing zien. Denk aan een glimlach door opluchting, tot één die voorkomt uit een omhelzing van een geliefde.

6. Neem zo min mogelijk afstand:

Een zwaaiend, weglopend personage of een zoom-uit kan logisch zijn voor het verhaal, maar uit neurowetenschappen blijkt dat het slecht is voor de engagement. Dit komt waarschijnlijk omdat het voelt alsof iemand afstand van je neemt, en dat is bijna altijd negatief. Kies dus eerder voor een zoom-in of een naderend iemand.

7. Kies bij twijfel voor een vrouw:

Voor ons is deze insight heel waardevol, want hoe vaak komt het niet voor dat we uit een vrouwelijke of mannelijke hoofdrolspeler moeten kiezen? Uit onderzoek blijkt dat het onderbewuste van mannen én vrouwen meer aannemen van een vrouw in de hoofdrol.

8. Toon titels tegelijk met de voice-over:

Het onbewuste menselijke brein kiest altijd voor de gemakkelijkste route. Gebruik je een voice-over én titels in je video? Laat deze dan zoveel mogelijk gelijk lopen. Doe je dat niet, dan vindt je brein het verwarrend en haakt hij af.

9. Kies een duidelijk focuspunt:

Ook hier geldt dat de aandacht van het brein verslapt, als hij niet weet waar het op moet letten. Voorkom dus een wijd shot waarin niks in lijkt te gebeuren en voorkom splitscreens die niet gelijklopen.

10. Sluit af met een call-to-action:

Het klinkt zo logisch, maar het wordt vaak over het hoofd gezien. Sluit je video of commercial altijd af met een call-to-action. Het triggert het onbewuste brein om contact te maken met het bewuste brein om wel of niet in actie te komen. Dus daar komt ‘ie: Neem nu contact met ons als je net als onze klanten maximaal resultaat uit je content en campagnes wil halen. 

Pim de Graaff
pim@ride.amsterdam