#TRENDING

Er is weinig zo veranderlijk als onze branche. Ja ok, het weer. Maar goed, we lopen vaak tegen nieuwe ontwikkelingen aan. In andere woorden; het is niet makkelijk om in een paar zinnen vast te leggen waar het in onze dynamische reclamebranche – het maken van plaatjes, al dan niet bewegend – over gaat. Toch wil ik proberen om een beeld te schetsen aan de hand van learnings en trends die wij de afgelopen tijd hebben opgedaan, gezien, gehoord, gelezen en geanalyseerd. Het is belangrijk dat je onthoudt dat zulke visuele trends (bij gebrek aan een beter synoniem) niet bestaan in een geïsoleerde omgeving. Ze komen niet in hapklare brokken voorbij. Alle trends zijn onderling verbonden; sommigen in sterkere mate dan anderen. Uiteindelijk zijn ze allemaal onderdeel van een groter geheel, een cultureel continuüm zou je het met dure term kunnen noemen. Wat ik hiermee bedoel is dat het onderdeel is van een cultuur, onze huidige cultuur. Plaatjes en bewegende beelden zijn de taal geworden van de 21ste eeuw. Niks is sneller dan het sturen van een foto, video of emoji. Snapchat, Instagram en uiteraard Facebook varen hier dan ook wel bij.

Nou ja, je begrijpt het wel. Een paar punten – vier om precies te zijn – waarop je moet (of kan) letten (of niet) bij het creëren van content. Niet gerefereerd aan bronnen of andere onderzoeken, maar gebaseerd op pointers die wij in ons werk vaker zien terugkomen.

Motion = thumb stopping

Ja, ik weet het. Dit klinkt als een open deur, sterker nog, het is er één. Maar nog te weinig wordt er rekening mee gehouden bij het maken van social content. Motion gaat al lang niet meer over alleen video’s. We maken ook veel gifjes of andere animaties voor onze klanten. Facebook loopt filmpjes die korter zijn dan 30 seconden en ook Instagram laat video’s alsmaar doorlopen. Video posts worden in het algoritme van Facebook ook eerder en verder naar voren geschoven dan een post met statisch beeld. Daarnaast zijn er steeds meer advertentiemogelijkheden met betrekking op video op Facebook. Oftewel; video moet. Het val sneller op, het is leuker om naar te kijken en daarbij vertel je makkelijker een uitgebreider boodschap.

Kleur, kleur, kleur

Al eeuwen wordt kleur gebruikt als expressie. Van schilders als Van Gogh en later Matisse, Mondriaan en Hopper, naar fotografen als Erwin Olaf en Mario Testino. Maar ook tegenwoordig maken filmmakers als bijvoorbeeld Wes Anderson en Woody Allen gebruik van veel kleur. Kleur is niet langer slechts een onderdeel van een beeld; het speelt de hoofdrol. Kleur biedt beeldschepper – ikzelf e.v.a. – de mogelijkheid om conventionele paletten te doorbreken en af te stappen van ‘hoe iets eruit moet zien’. Regels verbreken en het abnormale omarmen, I love it! Ongebruikelijke kleurcombinaties ontsteken meteen een gevoel van nieuwsgierigheid, interesse of opwinding. Vroegâh gebruikte we Instagram en bijgaande bewerkprogramma’s om beelden een ouderwetse toon mee te geven, tegenwoordig schuiven we daar steeds verder van weg naar levendige kleuren.

 

#nofilter

We hebben geen filter meer nodig om onze kijk op kleuren te veranderen. We kiezen voor echt. Niet alleen in kleur, ook in beeld. De opkomst van Snapchat, de klakkeloos kopie van Instagram Stories en nu ook Facebook Stories laat zien dat het gaat over echtheid. Foto’s hoeven niet meer per se bewerkt te zijn om mooi gevonden te worden. We zien het terug in de opkomst in mode; “plus size modellen” floreren, en terecht! Maar ook in muziek zoals in Humble  van Kendrick Lamar: “I’m so fuckin’ sick and tired of the Photoshop […] Show me somethin’ natural like ass with some stretch marks”. Jonge mensen – veelal onze doelgroep – gaan met een stuk gezonder verstand om met marketing dan bijvoorbeeld onze ouders. Het beeld dat is gecreëerd over de zelfingenomen – komt ‘ie – millennial heeft voor misleiding gezorgd; we zouden niks geven om problematiek en alleen in ons kleine wereldje denken. Niets is minder waar, ik denk dat wij aan de voet staan van de definitie van de social activist. Echtheid, daar gaat het om. Alleen is authentieke echtheid nog schaars. Gelukkig zien we dat steeds vaker terugkomen in commerciële beeldmakerij.

 

New Age eenvoud

Ik beschreef het net al; echtheid. Eigenschappen die we eerst probeerden te verstoppen – sproeten, mollig, spleetje tussen je tanden of geekyness – worden nu trots getoond. Persoonlijkheid, individualiteit en ook humor klimmen steeds verder naar de top van sociale piramide. Super strakke, gelikte beelden die veel te complex in elkaar zitten lijken niet meer te werken en worden zelfs afgewezen. Onze wereld wordt steeds visueel. Millennials – ja, daar is ‘ie weer – omarmen Instagram, Snapchat en andere visuele platformen als go-to communicatiemiddel. Manieren van communiceren die veel aandacht en zelfs concentratie nodig hebben worden steeds minder relevant. Het gaat over eenvoud. Emoji’s, meme’s en gifjes. Want wees nou eerlijk, wie houdt er nou niet van gifjes. We communiceren kortstondig en onvoorspelbaar. Er is geen tijd om jouw persona altijd in optima forma te laten verschijnen. (Niet als je geen Kardashian bent in elk geval.)

Résumé

Trends van nu zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. ‘Gebruik maken’ van de ene trend sluit de ander zeker niet uit, nee nee, het zal elkaar zelfs versterken. Bottom line is: maak het niet te moeilijk. Daar waar we moeilijk willen denken en alle merkwaarden etcetera in het achterhoofd willen houden, moeten we zo eenvoudig mogelijk blijven denken. Voor onszelf en voor ons publiek. We moeten opvallen! We zúllen opvallen! Door beweging, door kleur, door echtheid, door je persoonlijkheid. Met onze ideeën waar wij in geloven zullen we zonder twijfel de gewenste impact halen. Maar goed, onze wereld draait snel, de echte wereld draait sneller…

Lee Plaschek
lee@ride.amsterdam