“Waarom hebben jullie het steeds over een glimlach?”

Als creatief directeur ben ik super blij dat ons creatieve werk steeds beter wordt gewaardeerd. Het wordt steeds duidelijker welke prachtige resultaten het onze klanten oplevert. Maar wát RIDE nou precies doet…?

Tsja, reclamebureaus zijn vooral goed in reclame maken voor anderen. Voor zichzelf, ho maar. Check maar eens met andere bureaus. Vraag maar eens hoeveel maanden het kost om intern een nieuwe huisstijl of site in de lucht de krijgen. Dan zit je ineens met 100% te veel uitgesproken creatieven in één pand.

Maar in plaats van te vertellen wát we doen, is het sterker om te vertellen waarom we überhaupt bestaan. The power of why, wie kent het niet. Dus we gingen bij onszelf te rade. Graven in de diepste krochten van onze ziel. Wat doen we eigenlijk in deze reclamewereld? Wat brengt ons elke dag naar kantoor? Waar willen we onze klanten nou elke dag van overtuigen? (Spoiler alert: zie laatste alinea)

Na veel goede gesprekken, de nodige biertjes en nachten woelen blijkt onze drijfveer simpel. Namelijk: de drang om elke dag iets origineels te willen creëren en de wil om anderen hierbij te helpen. Maar dat kan elk bureau zeggen.

Dus in wat voor werk geloven we nou echt? Nou, in werk dat een glimlach oplevert. Uit ervaring weten we dat, in die eindeloze stroom van content, alleen reclame werkt die extreem entertaining, -inspirerend of -informatief is. Het levert een glimlach op. Uit herkenning. Uit ontroering. Of omdat je gewoon heel goed bent geholpen met iets. Psychology Today legt het mooi uit: “Each time you smile you throw a little feel-good party in your brain.” Neuromarketing-goeroe Martin de Munnik is het met ons eens: “Sympathieke merken zijn succesvoller.” Het is niet gek dat je van merken die je plezier geven sneller iets koopt.

Het zou de focus van elke marketeer moeten zijn: een glimlach bezorgen bij het zien of horen van zijn/haar product. En daar helpen wij graag bij. Omdat het in het Engels nou eenmaal beter klinkt (sorry, we blijven reclamemensen): MAKING PEOPLE SMILE SHOULD ALWAYS BE YOUR STRATEGY. Daar geloven we heilig in. Daar mag je ons voor wakker bellen. Met die overtuiging durven wij elke briefing aan.

En, mooi hè? Mensen een glimlach bezorgen zou altijd je strategie moeten zijn; geldt dat niet voor iedereen..?

Bluf als je nu niet een kleine glimlach op je gezicht hebt.

 

PSst: Wil je meer horen over ons verhaal over de glimlach? Tijdens Adnight houd ik er een presentatie over vanaf 19:00 u.

Pim de Graaff
pim@ride.amsterdam