#JALOERS Kersteditie

Terug van even weggeweest! YES! Weer een nieuwe #JALOERS. En niet zomaar eentje; de kersteditie. We gaan weer naar de Kerst namelijk! Heuj! Want behalve dat ik open ben over mijn jaloezie jegens het creatieve werk van anderen (onder anderen hier te lezen) ben ik ook een absolute sucker voor Kerst en alles wat daarmee gepaard gaat: slechte kerstplaten, kerstmarkten en de beste kerstfilm ooit gemaakt; Die Hard. “Yippee ki yay, motherf*cker!”

Dat gezegd hebbende is RIDE ook een nieuwe, strategische weg ingeslagen. Gebaseerd op de kracht van de glimlach. Zoals je kan lezen in het verhaal van onze creatief directeur Pim, dagen wij ons dagelijks uit om een speciale glimlach te genereren voor onze klanten. Want; Making people smile should always be your strategy.

Ik zag in dit kerstcommercialgeweld bijna door de kerstbomen het bos niet meer… Dus daarom heb ik uit de abundance van fijne kerstcommercials die er nu al zijn een paar gekozen die mij een échte glimlach geven. Uiteraard heb ik beschreven waardoor die glimlach ontstond, en waarom ik het zo’n lekkere spot vind. kerstmuziek op en gaan.

Elf’s Journey

Meteen beginnen met de grappigste kerstcommercial sinds tijden. Australisch warenhuis Myer brengt dit jaar hun kerstkwartet; Een brutale engel, een onhandige muis, een flamboyant rendier, en de serieuze kerstelf weer terug. En met verve. Verhaal in het kort: Elf is klaar met het kinderachtige gedoe van de anderen en gaat op zoek naar iemand die Kerst net zo serieus neemt als hij. Tijdens z’n tocht komt ‘ie erachter dat het zo slecht nog niet was. Typisch gevalletje: ‘het gras is altijd groener…’ In deze pracht spot zien we elk type kerstversiering voorbij komen wat zorgt voor hilarische situaties. (Ja, ik heb hardop gelachen bij deze spot. Sterker nog; elke keer dat ik ‘m opnieuw kijk moet ik weer lachen.) Goed gemaakt, knap geschreven, maar vooral heel grappig.

Berengezellig deze Kerst (yes, I did)

Ook Heathrow Airport komt deze Kerst weer met een vertrouwde protagonist terug; de Heathrow Bear. En deze keer wordt het schitterende 50-jarige liefdes verhaal tussen papa en mama Bear verteld. De hele commercial is echt next level gestyled. Van de figuranten in de achtergrond tot de koffers op de bagagekarren en van de souvenirsshop tot de kleding. Alles is per periode in tijd prachtig gemaakt. Alleen daarvan krijg ik al een glimlach. En dan heb ik het nog niet eens over het verhaal gehad… Vanaf moment één kreeg ik een glimlach. Gewoon een heerlijk zoet kerstverhaal. Love it!

New age Cinderella

Assepoester verliest d’r glazen muiltje na het bal, de prins vindt het en doorzoekt stad en land op zoek naar zij die het muiltje past en zijn bruid zal worden. Tralala, eind goed, al goed. Britse retailer Debenhams heeft een fijne, moderne, ‘helemaal van nu’ draai aan het klassieke sprookje gegeven. Inclusief social media zoektocht met bijpassende hashtags. De filmische commercial dankt veel aan de enorme production value, de twee knappe hoofdrolspelers en een ijzersterke voice-over van niemand minder dan Ewan McGregor. Een ware traktatie voor het oog. En absoluut glimlach-waardig.

En Nederland dan?!

Ook in Nederland doen we het lekker hoor! De meest opvallenden komen – zoals eigenlijk elk jaar – van de supermarkten. Ook dit jaar is geen uitzondering. Die van PLUS zag ik als eerste. Wat een fijne spot! Goed nummer, mooi verhaal, prachtig gemaakt. Een echte feel good-knaller!

En toen…

Toen kwam Albert-Heijn! En de nieuwe spot van de Zaanse kruidenier mag er zijn. Met een brok in m’n keel walste deze commercial met Mach-3 over de PLUS heen. Net toen je dacht dat alle verhalen tijdens Kerst wel eens waren vertelt, heb je dit. Man man man man, heurlijk!

’Tis the season to be jolly

Vijf knallers van spots. Ik kan hier makkelijk nog even over doorgaan, maar ik ben ook benieuwd naar wat jullie vinden. Dus als je vragen hebt, opmerkingen wil delen of langs wil komen om koffie te drinken. Mail me: lee@ride.amsterdam.

Merry Christmas!

Lee Plaschek
lee@ride.amsterdam