#JALOERS

Goed, jullie kennen het riedeltje inmiddels (hoop ik althans). Ik word vaak geprikkeld door video’s, foto’s, campagnes van anderen waarvan ik denk “f*ck this, ik wil dit ook maken”. Ja, jaloezie is het woord. IK BEN JALOERS! Ik heb wel eens iemand horen zeggen, of misschien heb ik het gelezen, en ik parafraseer nu; “As a creative in advertising you should be inspired by everything bút advertising.” Op zich begrijp ik het punt, maar ik ben het er niet he-le-maal mee eens. Ik ben het er wel mee eens dat advertising níet je enige vorm van inspiratie moet zijn. Gelukkig is dat in mijn geval ook niet zo. Maar om nou helemaal niet geïnspireerd te raken door het goede werk wat je om je heen van vakbroeders en -zusters voorbij ziet komen, nee! Dus, ook deze keer weer een aantal campagnes die opvielen door absolute schoonheid, een innovatieve insteek, en ontroerend gebaar of een grappig, verrassend inzicht. Ik steek van wal.

The Billion Color Film

Zoals ik in een eerder artikel beschreef zijn ons een aantal trends opgevallen. Gebruik van motion, eenvoud en kleur, maar ook het weglaten van filters to name a few. Ik zag een tijdje geleden al de TVC van Samsung OLED TV’s voorbij komen. Het is een mooi gemaakte commercial maar op het eerste oog niet iets wat ik nog nooit had gezien in een commercial voor een nieuwe TV. Mooie mensen met sieraden, close-up shots van een gebroken ruit, heldere ogen waarin je verdwijnt, prachtige camerabewegingen waarvan je direct twijfelt of ze echt zijn. Misschien weet je waar ik het over heb. Zo niet: bij deze. Inderdaad, niet een HELE bijzondere spot. Wat voor mij deze film toch jaloersmakend maakt is het feit dat ze – om een TV met hoge kleurkwaliteit te promoten – hebben bedacht om alle kleuren erin te stoppen. Alle bestaande kleuren. ALLE één miljard kleuren binnen het spectrum dat ons menselijke oog kan waarnemen. Buiten dat het dus precies is lijn ligt met een spelende trend in video, is het ook echt een waanzinnig idee. De making of is een commercial op zich, maar het inzicht, idee, uitwerking, spotje en deze video vallen allemaal samen waardoor ik het echt een topplan vind!

 

 

Krokodillentranen

Je hebt ‘m misschien al voorbij zien komen. De nieuwe spot van Lacoste; “Timeless”. Zo niet, stop dan nu met lezen en ga ‘m nú hieronder kijken!

Werkelijk alles aan deze film klopt, het is een ware epos. Ik ben persoonlijk ook echt een sucker voor zulke films waarin deze tijdssprongen worden gemaakt. Boy meets girl, hij wordt verliefd op het moment dat ze wegrijdt en hij buiten staat. Zet alles op alles om bij haar te zijn. Succes! Een kus. Een Maxima-esque traan tot slot… MY GOD! Wat een prachtverhaal, wat waanzinnig gemaakt, wat zijn de twee protagonisten goed bij elkaar gecast en wat klopt alles rondom de polo die zo Timeless is als het verhaal zelf. De perfecte pay-off aan het eind maakt het helemaal af. Meer woorden kan en wil ik er niet aan vuil maken. Kijk maar gewoon. Nu. Een keer of tien.

 

Blod, svett och tårar

Of je nou voor Ajax bent of niet. En of je nou van voetbal kijken houdt of niet (zoals ik). Het feit dat Ajax in de finale van de Europa League tegen Manchester United stond was bijzonder. Punt. Dat de finale voor de ‘dappere strijders’ helaas in hun nadeel werd beslecht doet niet af aan de video die J. Walter Thompson samen met trotse hoofdsponsor Ziggo als aanmoediging heeft gemaakt. Een hele lieve, aandoenlijke video als resultaat. Het meest bekende lied van André Hazes dat al jaren dienst doet als officieus clublied van ons aller Ajax raakt je zelfs als het door onbekende Zweden met vreemd accent wordt gezongen. Ik ben jaloers op deze video omdat ik het bovenal een heel goed en vriendelijk inzicht vind: iedereen is een beetje voor Ajax. Zo ook in Stockholm. Daarnaast ziet het er gewoon lekker uit, werkt het op de lachspieren, raakt het en is het – zoals eerder gezegd – een hele lieve video.

 

“DICKS: Do you need to be one to be a successful leader?”

Eens moet de eerste zijn, dus bij deze. Misschien tevens de laatste. Een heuse (mini)documentaire tip! Ik kwam op dit verhaal terecht omdat Max Joseph, bekend van MTV hitshow Cat Fish, voorbij kwam in de vlog van mijn fave vlogger; Casey Neistat. Ik kwam op zijn kanaal, abonneerde me en heb 34 minuten van mijn leven besteed aan het kijken van deze mini docu waarin hij antwoord geeft op de vraag: Moet je een lul zijn om een succesvol leider te zijn? De eerste zin na het korte intro had meteen mijn aandacht. Een afgebeelde Trump met de voice-over die zegt: “Lately it seems that the dicks have been winning.” Iets met spijker en kop. Max, zelf een nieuwe filmmaker, gaat langs verschillende regisseurs, producenten en andere bobo’s uit de filmindustrie om antwoord te geven op de vraag die al een tijdje bij hem leeft. Het antwoord: Besteed 34 minuten van je leven aan deze vlog stylo docu.

 

We hebben gelachen, we hebben gehuild. Maar dit was ‘m weer! Mark my words; snel ga ik dit ook maken en dan hoop ik dat er ook iemand is die er dan een #JALOERS over schrijft!

Wat ik naast het schrijven over deze werken eigenlijk nóg leuker vind, is erover lullen! Dus stel; je bent het er echt helemaal niet mee eens. Kan. Mail me dan. Of je bent het roerend met me eens en je wilt dat kwijt. Kan ook. Mail me dan. Of je hebt iets waarvan je denkt “Lee, dit moet je zien, hier word je stikjaloers van.” Graag. Mail me dan. Wat ook kan is dat je gewoon wat te vragen hebt. Is dat zo? Mail me dan! lee@ride.amsterdam. Zo. Hebben we dat ook geregeld.

Lee Plaschek
lee@ride.amsterdam