De opkomst van korte video’s op Facebook

Facebook is een constant evoluerend platform voor haar gebruikers; consumers en business. Sommige veranderingen zijn zo klein dat we die niet eens mee krijgen. Andere een stuk groter. Zo ook de laatste veranderingen in het advertentieplatform van het sociale platform. Facebook’s (super awesome) Chief Operating Officer Sheryl Sandberg heeft dat laatst aangekondigd.

Video en mobiel
Het komt vast niet als een grote schok. Maar het grootste deel van de advertentieopbrengsten komt van zowel video als mobiel. Maar liefst 47% van het tweede kwartaal vorige jaar, een slordige 9.2 miljard dollar, kwam van deze twee media. Video is sterk verbonden met mobiel en zal dan ook een nóg grotere rol gaan spelen in de mobiele strategie van Facebook. Daarnaast verandert video het platform, de manier waarop mensen hun content consumeren en hoe zij worden bereikt.

Kort, korter, kortst
Dat gegeven brengt dan ook direct de grootste – misschien wel een beetje shocking – verandering met zich mee. Facebook is met verschillende video advertisers op zoek gegaan naar de ideale lengte voor een videoadvertentie. Guess what: ZES seconden. Samen met onder andere Tropicana hebben ze tests gedraaid met verschillende lengte ads: 6, 15 en 30 seconden. Wat bleek; de kortst zorgde voor de grootste beweging. Bizar. Kunnen we stellen dat advertenties van zes seconden de nieuwe standaard worden?

Het is in elk geval één van de vele komende stappen die Facebook gaat zetten op het advertentieplatform. In de U.S. wordt er nu geëxperimenteerd met zogenaamde mid-roll ads die live video’s en video’s on demand ‘verstoren’. Op deze manier wil het platform nog meer uitgevers aantrekken.

Deze stappen worden gemaakt omdat – zoals eerder vermeld – video’s het gebruik van het platform door de consument sterk beïnvloeden en veranderen. Het is daardoor heel begrijpelijk dat deze veranderingen ook invloed hebben op advertenties: Hoe langer mensen video’s kijken, hoe minder ze scrollen door hun newsfeed, hoe minder mogelijkheden voor advertenties er zijn. Logisch.

Facebook vs. de rest
Facebook is meer dan alleen het Facebook.com wat wij allemaal kennen. Dat het steeds meer naar een mediaplatform gaat komt ook niet als donderslag bij heldere hemel. Maar nu wil Facebook ook eigen ‘programma’s’ gaan maken met verschillende media partners. Ideeën voor reality shows, sport en zelfs series liggen inmiddels op de plank bij het platform.

Pas betalen na twee seconden
Tuurlijk, je wil als adverteerder zoveel mogelijk clicks op je advertenties. Maar goed, je wil ook dat die clicks wat waard zijn. Toch? Gelukkig denkt Facebook (in sommige gevallen) ook met ons mee en gaat het platform Accidentally clicked ads niet langer rekenen. Zoals de naam al doet vermoeden worden dus advertenties waar men per ongeluk op heeft geklikt niet afgetrokken van het ad-budget. Wordt er binnen twee seconden weer weggeklikt van een advertentie, dan ‘telt’ deze niet. Dit moet gaan zorgen voor duurzamere clicks en dus beter betrouwbare resultaten. Best vriendelijk van de Zuck.

Er gebeurt een heleboel op Facebook. Soms interessant, soms niet. Hoe dan ook, van ons krijg je de shit die wél het vermelden waard is. Stay tuned dus!

 

Lee Plaschek
lee@ride.amsterdam